Caroline Raven Slaaptherapie: beter slapen, beter leven!

Hoe piekeren kan beginnen…

Caroline Raven Slaaptherapie: beter slapen, beter leven!

Ik lag in bed. We hadden een leuk weekend gehad. Leuk maar druk. Ik was moe maar tevreden en klaar om in slaap te vallen. Tot die ene gedachte. Ik probeerde hem nog weg te duwen. Ik probeerde aan andere dingen te denken; aan de gezellige avond, aan onze vakantie op Kreta. Even zaten we weer op de boulevard met een cappuccino, even voelde ik de warme zon weer op mijn huid. Maar genadeloos kwam die ene gedachte weer omhoog. Ik kon hem niet weerstaan en tegelijkertijd voelde ik de adrenaline door mijn bloed stromen. Ik voelde mijn hart sneller slaan, de zenuwen gierden door mijn lijf. Morgen heb ik een feestje en ik moet nog van alles doen voordat ik ga. Heb ik wel alles gedaan? In gedachten liep ik alles nog eens na. En opnieuw probeerde ik terug te gaan naar onze vakantie, naar de oude straatjes waar we hadden rondgestruind, de kerken die we hadden bekeken. Hoe moet het nou als ik niet kan slapen? Houd ik het morgen wel vol? Piekeren of nadenken?

Herken je dit? Kan je soms ook niet stoppen met dezelfde gedachtes te denken? Merk je ook dat je vaak over hetzelfde praat tegenover anderen? En merk je dat je er niets mee opschiet? Dat is precies wat piekeren is. Dezelfde gedachten malen door je hoofd en ze nemen steeds grotere vormen aan. En intussen gieren de stress hormonen door je lijf. Want je hersenen weten niet of er echt iets is om je zorgen over te maken of niet. Voor je hersenen kan alleen een gedachte al een bedreiging zijn. De stressreactie zal dus pas stoppen als jij stopt met piekeren. Dus hoe eerder je beseft dat piekeren geen zin heeft, des te beter. Dan besef je ook dat je beter in actie kunt komen. En stopt het piekeren vanzelf. Want hoe vaker we piekeren, des te meer wordt het een gewoonte. Dus richt je aandacht op positieve dingen en negeer die negatieve gedachten die nergens toe leiden.

Het verschil tussen piekren en nadenken is dat de laatste veel productiever is. In het beste geval leidt het tot een oplossing van een probleem. Hier is ons brein voor gemaakt. Er is een probleem, we denken er over na en lossen het op. Pas als we dat hebben gedaan, kunnen we iets loslaten en stopt ook de stressreactie. Hoe stop je met piekeren?

Dus wat kun je dan het beste doen als er een ‘probleem’ is dat je moet oplossen? Stel jezelf de vraag: Kan ik wat aan het probleem doen of niet? Is het antwoord ja, kom dan zo snel mogelijk in actie. Hoe eerder je dit doet, des te eerder stop je met piekeren en stopt ook je stressreactie. Kun je niets doen aan het probleem dan is het toch een kwestie van accepteren. Wat wel helpt: -praat er eens over met iemand die je vertrouwt -schrijf het van je af. Pak pen en papier en schrijf alles op wat je denkt en voelt. Beide manieren helpen je om dingen op een rijtje te zetten en zo tot nieuwe inzichten te komen.

Maar wat doe je als je vooral ’s nachts ligt te piekeren? Het beste is eigenlijk om te voorkomen dat je gaat piekeren. Dus spreek met jezelf af dat je in bed niet nadenkt. Echt, dat werkt! Als je hier maar een gewoonte van maakt. Lukt dat niet, probeer dan deze oefening: Stel je een luchtballon voor. Stop dan je gedachte in de luchtballon en laat hem los zodat hij opstijgt en wegdrijft. Doe dit met elke nieuwe gedachte die opkomt. Zo kan het ook

Ik lig in bed. We hebben een leuk weekend gehad. Leuk maar druk. Ik ben moe en klaar om in slaap te vallen. Opeens komt de gedachte in me op dat ik morgen een drukke dag heb. Ben ik niets vergeten? Ik stel me een luchtballon voor. Daar stop ik de gedachte aan het feestje in…nu drijft hij al weg. Een volgende gedachte: houd ik het wel vol? Nee, vannacht ga ik niet nadenken. Ik stop ook die gedachte in de ballon en blaas hem ook nog na zodat hij al snel verdwijnt. Nu wil ik niet nadenken, dat doe ik morgen maar.

Geplaatst op woensdag 3 januari 2018.

Over Caroline Raven Slaaptherapie

Dit bericht is geschreven door Caroline Raven Slaaptherapie. Het bedrijf valt onder coaching uit Zutphen. Trefwoorden van Caroline Raven Slaaptherapie uit Zutphen : beter slapen, goed slapen, slaaptherapeut, slaaptherapie, slaaptraject, slaapcursus, slaapanalyse, slaapadviseur, slaapadvies, workshop beter slapen,.

Lees meer over Caroline Raven Slaaptherapie.